Патріотичне виховання



ДОРОГА БАТЬКІВЩИНО,
УКРАЇНО  МОЯ!
    Проблема патріотичного виховання молодого покоління не нова. Але особливої актуальності вона набула ,коли в українському суспільстві спостерігаємо загострення проблеми розуміння значення для людини рідної мови,Батьківщини та її символів. Склалася ситуація,коли країна в усіх одна, проте  ставлення до неї різне, а почуття патріотизму кожного українця зазнає серйозних випробувань.

     Молодший шкільний вік є періодом входження соціальну зрілість. На цьому етапі активно формується світогляд,розвивається емоційно-вольова, пізнавальна та потребнісна сфера дитини, формується продуктивний досвід спілкування, закладаються основи стійких громадянських якостей особистості .І тут важливо не запізнитися. Основними  завданнями сучасної педагогічної та психологічної науки  на шляху виховання громадян УКРАЇНИ є прищеплення їм високих морально-етичних якостей ,формування глибокої національної свідомості та самосвідомості.

      За даними дослідження, у школярів поняття  «патріотизм» найчастіше індентифікується з любов`ю до Батьківщини, можливістю  оберігати й захищати її. Як   бачимо, діти демонструють занадто вузьке, однобічне розуміння поняття. Те, як любов до Батьківщини втілюється і має  втілюватися  у щоденних  учинках, поведінцідорослих і дітей, вони  не розуміють .А якщо  під керівництвом дорослих і беруть   участь у певних заходах(наприклад  написання листів бійцям),то до кінця не усвідомюють-навіщо.Можливо тому більшість школярів не вважає себе патріотами і не змогла назвати людей, які є патріотами України.


       ПАТРІОТИЗМ-багатогранне,багатоаспектне поняття, яке охоплює:

  • Почуття прихильності до тих місць ,де людина народилася  виросла, до своєї сім`ї , дитячого коллективу, школи;
  • Шанобливе ставлення держави та  її символів, рідної мови:
  • Турботу про інтереси Батьківщини;
  • Усвідомлення обов`язку передБатькывщиною, обстоювання її   честі і гідності, свободи і незалежності(захист Вітчизни);
  • Вияв громадянських почуттів ізбереження вірності  Батьківщині;
  • Гордість за  соціальні  та культурні досягнення своєї  країни,за свій народ  та за себе як його невід`ємну частину;
  • Шанобливе ставлення до історичного минулого Батьківщини, народу, його звичаїв ітрадицій;
  • Відповідальність за долю Батьківщини і свого народу, їх майбутнє,виражене у прагненні присвячувати свою працю, здібності зміцненню могутності і розквіту   Батьківщини;
  • Дбайливе ставлення до природи і всього живого;
  • Повагу до праці ,прав людини;
  • Гуманізм, милосердя, толерантне ставлення одне до одного, загальнолюдські цінності.

        Для  формування патріотизму в системі навчально-виховної роботи у початковій школі вчитель повинен знати не лише його сутність і зміст,а й ті внутрішні психолого-педагогічні компоненти,які  загалом є носіями зазначеної якості.Такими компонентами є: когнітивно-інтелектуальний, потребнісно-мотиваційний , емоційно-почуттєвий, поведінковий і вольовий.

      Патріотичне виховання молодших школярів грунтується на таких принципах:

          -зв`язок теорії з практикою навчання та життя:

            -відповідність змісту, форм і методів, засобів і прийомів  патріотичного виховання віковим та індивідуальним особливостям учнів;                                       

              -системність,систематичність і послідовність;

             -доступність і міра;

             -емоційність;

               -довіра і співпраця;

                 -осмислення і саморозкриття;



                 -діалектична єдність   і органічний зв`язок   між навчальним матеріалом  та змістом   позакласних і позашкільних заходів;

                   -інтеграція патріотичного з іншими напрямами виховної роботи;

                   -опора на  позитивне в особистості вихованця і створення психологічної атмосфери у процесі педагогічної взаємодії;

                    -координація взаємодії школи , сім`ї та громадськості в системі патріотичного виховання.

На процес патріотичного виховання молодших школярів значною мірою впливає  зміст навчальних предметів та виховних заходів,які сприяють   системою знань,формуванню світоглядних  орієнтацій та самосвідомості учнів. 

        Аналіз навчальних програм і підручників для початкової школи дає змогу дійти висновку, що в змісті кожного навчального предмета закладені різні можливості  для здійснення патріотичного виховання молодших школярів.Але їх завжди можна розширити,якщо  доповнити

Навчальний  предмет матеріалом  патріотичного спрямування.

        Впливовими засобами формування у дітей  національної духовності ,самосвідомості,патріотизму є рідна мова ,фольклор,народні традиції.Рідна мова разом із народною етикою,мораллю та народною педагогікою сприяє формуванню таких рис майбутнього громадянина,

як гуманність, добропорядність, патріотизм.

     ПАТРІОТИЗМ-це любов та відданість Батьківщині, прагнення своїми діями служити її інтересам.

      Патріотизм передбачає гордість за матеріальні й духовні досягнення свого народу ,Батьківщини, бажання зберегти її характерні особливості, культурні надбання та стати на захист інтересів своєї громади ,народу.

    Історичне джерело патріотизм –це формування прив`язаності до віри в Бога у традиціях предків, рідної землі,мови народних традицій та культури.

       Філософи та політологи визначають патріотизм як суспільний і моральний принцип,який характеризує ставлення людей  до своєї країни та виявляється у певному способі дій і складному комплексі суспільних почуттів,що узагальнено називається любов`ю до своєї батьківщини.

Це одне з найглибших почуттів, яке закріплювалося століттями та тисячоліттями розвитку відокремлених етносів.

        Соціальні психологи    визначають патріотизм, як певне моральне ставлення особистості до Вітчизни. Патріотичне почуття набувається  особистістю не лише  як біологічна спадковість, а неодмінно під впливом соціального середовища, виховання у широкому розумінні слові.

        Патріотичне виховання –планомірна виховна діяльність,спрямована на формування у дітей почуття патріотизму, тобто шанобливого ставлення до Батьківщини та до представників спільних культур або країн.Таке виховання передбачатиме розвиток любові до Батьківщини, національної самосвідомості й гідності; дбайливе ставлення до рідної мови, культури, традицій; відповідальність за природу рідного краю; потребу здійснити свій внесок у долю Батьківщини; зацікавленість міжнаціональним спілку-ванням; прагнення до праці на благо рідної країни,народу.

Патріотизм має бути як у сім`ї та школі,так і в державних і громадських установах ,ґрунтуючись на впевненості в позитивному ефекті такого ставлення .

      
 Патріотичне виховання-це сфера духовного життя, яка проникає в усе, що пізнає, робить,до чого прагне , що любить і ненавидить людина, яка формується.

                                                    В.О.Сухомлинський.



        



                                                                                     

      
 

Немає коментарів:

Дописати коментар